En kopimaskine er uundværlig på nærmest ethvert kontor. Den er med til, at medarbejderne kan udføre de opgaver, de skal i løbet af deres arbejdsdag. Der står altså rigtig mange kopimaskiner rundt omkring, hvorfor det er vigtigt, at du vælger en kopimaskine til kontor, der er god for både arbejdsmiljøet, miljøet samt indeklimaet. Det er noget, som de færreste tænker over, men det er vigtige faktorer.
Placeringen af kopimaskinen er vigtig i forhold til arbejdsmiljøet og indeklimaet
Når du skal placere en kopimaskine på et kontor, skal du være meget bevidst om, hvor den placeres. En kopimaskine påvirker nemlig både indeklimaet og arbejdsmiljøet, hvis den ikke er placeret hensigtsmæssigt.
En kopimaskine på et kontor fylder ofte meget, hvorfor den nemt kan påvirke arbejdsmiljøet på grund af støjforurening og dens temperatur, når den bliver brugt flittigt. For at sikre indeklimaet og arbejdsmiljøet på et kontor bør du følge disse gode råd:
- Skærm kopimaskinen af – Det er en god idé at skærme kopimaskinen og medarbejderne af fra hinanden. Det bedste er at placere kopimaskinen i et rum for sig selv, da det er effektivt mod støj, når maskinen udskriver dokumenter
- Udluftning og udsugning – Dette er endnu en vigtig ting i forhold til en kopimaskine på et kontor, da den udsender en del varme under dens arbejde med at printe eller udskrive dokumenter
Nedsæt belastningen på miljøet med en ny kopimaskine
Er der en gammel kopimaskine på dit kontor, bør den udskiftes, da den højst sandsynligt ikke lever op til at være en miljørigtig maskine. Ældre kopimaskiner anvender typisk en del mere blæk end de nyere modeller.